Att vara ”hållbar”

Hållbarhet

Vad innebär det att leva hållbart? Att vara ”ekologisk”?

Att leva på ett sätt som inte påverkar naturen?
Att inte producera någon koldioxid?
Det är mer eller mindre omöjligt.
Alla djur har en påverkan på naturen.
Vi andas ut koldioxid och vi trampar på marken och vi skitar och kissar etc.

Men sedan människor började använda kol och olja har vår påverkan blivit enorm.
Innan den industriella eran kan man säga att människor levde ekologiskt, det mesta vi producerade skulle brytas ner/sönderdelas på en rimlig tid, (även om järn varar länge).
Olja hjälpte oss att producera mer mat och det skapade fler människor.
Idag är vi många människor som konsumerar mycket saker.

Vissa saker vi konsumerar har en större påverkan på naturen än andra saker.

Olja till exempel.
5% av vår olja används för att producera plastprodukter.
95% bränner vi främst för att transportera saker och människor, och det har en effekt på klimatet.
Allt du konsumerar som har transporterats har en negativ effekt på klimatet (och naturen).
De största konsumenterna av olja är: ditt flygande, din mat, dina bilresor, dina kläder…

Det handlar i grund och botten om energi.

Till exempel; din användning av internet kräver energi. 10% av all producerad el används för att driva internet. Mycket av elen produceras av olja (eller av maskiner som skapats med hjälp av olja). Även förnybar energi är beroende av olja. Man behöver olja för att bygga vindkraftverk och solceller. Det finns ingen energikälla som är lika effektiv som olja.

Vad kan du göra för att ha mindre påverkan på naturen?
Flyg inte, köp inte nya saker, var försiktig med mängden kläder du köper, släng inte mat. Köp inte saker som har transporterats långt.

Var också medveten om att användningen av energi har en påverkan på naturen, varje aktivitet du gör som använder energi har med all sannolikhet i slutändan en påverkan på naturen. Om du kör en elbil, har det en enorm påverkan på naturen… alla vägar av olja (asfalt), alla däck, hela bilen byggd med huvudsakligen oljeenergi, de ”smutsiga” batterierna från gruvor, all oljetransport av komponenter till elbilen. Och vad kommer att hända med alla miljarder bilar om 20-30 år? Inte allt material kan återvinnas och det kräver energi att återvinna saker – mycket energi.

Hur lever invånarna och besökarna i Hästekasen by?

Inköp

  • Vi handlar mycket second hand.
  • Vi handlar färre saker från långt borta.
  • Vi köper mjöl och kött från lokala gårdar (ibland också ägg och mjölk).
  • Mindre eller ingen färdigmat.
  • Vi köper stora kvantiteter, och mindre ofta.
  • Vi använder gemensam transport för leveranser.

Vi återvinner (kör till ”stationen”):
Biologiskt avfall, plast, tetrapak, metall, batterier, elektronik.
Glas och papper kan vi återvinna lokalt.

Vi använder torrdass!

Vi återvinner avföring/urin = sprider ut det efter kompostering i jorden. Så sker det naturligt i naturen. Det skapar en lokal krets av energi/näring som eliminerar transport.

Vi delar resurser mellan många människor!

Toalett, kök, el, gemensamt rum, wifi etc.
Detta är förmodligen en av de främsta hållbara dragen. Delning: använda mindre.

  • Vi duschar mindre och kortare. Ibland tvättar vi kläder för hand.
  • Vi byggde ofta med naturliga resurser. Ingen transport alls.
  • Vi producerar cirka 500-700 kilo mat per år.
  • Vi äter mindre kött, ibland lokalt kött.
  • Vi arbetar på plats. Inga resor till jobbet.
  • Vi använder ett regenerativt sätt att värma våra hus: ved
  • Vi betalar extra för att få el från sol/vatten/vind.
  • Vi har några solceller.

Men du kommer ändå att hitta: plastpåsar, ibland bananer och ”oljemaskiner” här på Hästekasen. Men i genomsnitt är vi mer ambitiösa än den genomsnittlige västerlänningen.

Man kunde också hävda att det faktum att detta är en rökfri plats leder till mindre negativ påverkan på naturen. Nikotin leder till sjukdomar som kräver resurser från sjukvården som använder energi och resurser. Och ALL modern mänsklig aktivitet har alltid en negativ påverkan på den naturliga världen.

Är vi självhushållande?

Inte riktigt.

Vad innebär det? Att försörja sig själv. Att ta hand om sig själv. Att producera det man behöver. Vilka behov pratar vi om?
Vatten, skydd, värme, mat? Vad mer? Transport, avlopp och avfallshantering? Finns det mer? Kläder, underhållning, energi, hygienprodukter…

Du tänker förmodligen främst på mat. Men låt oss beskriva hela spektrat av föreningens föränderliga ambitioner.

Mat?

Inte så mycket. Inte riktigt någon som bor här är tillräckligt intresserad för att göra det hårda arbetet. Ändå producerar vi kanske 600 kilo mat. Honung, kött, frukt, bär, grönsaker.
Så om dina ”värderingar” inkluderar självhushållning med mat – strunta i att komma… eller gör det… om du avser att erbjuda dig att odla 1000 kilo grönsaker nästa säsong: Vi har jorden, verktygen, gödslet, vattnet. Vi kan köpa produkterna av dig.

Vatten

Vi har gott om det och ett stort intresse för vattenhantering.

Skydd

Vår specialitet. Vi byggde med naturliga och lokala material, alla typer av små enkla budgethus.

Värme

Ja, vi använder regenerativt bränsle för att värma hus: ved.

Energi

Förutom ved, bara några solceller (2000W) som täcker 10% av vårt behov.
Om du kan skapa biogas?… kom och bygg ett litet system här.
Sannolikt kommer vi att investera i någon liten vindkraftturbine i framtiden… kanske till och med 12V och batterilagring.

Transport

Nej… vi använder bilar och olja. Men många delar på en bil och vi behöver sällan lämna gården.

Avlopp

Ett av våra huvudintressen. Att ta hand om vår egen mänskliga gödsel för att skapa jord, och sprida urin på fälten. Näringskretslopp. En av de viktigaste frågorna i det moderna livet. Löst.
Gråvatten – konventionell svensk metod. Hoppas att prova mer biologiska lösningar i framtiden.

Avfallshantering?

Återvinning, sortering – ja, det gör vi. Men vi producerar mycket avfall (plast och tetrapak) som vi måste transportera till statliga ”återvinnings”-anläggningar.

Kläder

Vi använder mycket återanvända second hand-saker. Människor klär inte riktigt ”upp” sig på Hästekasen.

Underhållning

Vi är sociala och kreativa (ofta musijkvällar), men vi är ändå internetnarkomaner.

Hygienprodukter

Vi köper dem. Vissa människor experimenterar ibland med lokal naturlig diskvätska.
(Detta är inte riktigt en plats där människor använder smink) (och duschar är lite sällsynta).

Medicinsk vård

Ibland behöver vi sjukhus. Särskilt med fästingar och antibiotika mot TBE/Borrelia.


Så… vi är ingen förebild för permakulturhemman – även om vi är inspirerade av vissa principer.