Kurser i Fridykning 2022

Datum AktivitetAnnatPlats
Januari 18-20
Tis-Tors
Fridykningskurs #X5000:-Deepspot
Januari 20-22
Tors-Fre
Fridykningskurs #X5000:-Deepspot
Juni 10-12Fridykningskurs #12200krHästekasen
Juni 17-19Fridykningskurs #22500krHästekasen
Juli 22-24thFridykningskurs #32500krHästekasen
Juli 29-31stFridykningskurs #4
+Fridykningsjippo
2500kr/
700kr
Hästekasen
Augusti 19-21Fridykningskurs #52500krHästekasen
Alla kurser inbegriper alla nivåer. Nybörjare kan komma på alla datum.

2003 höll Sebastian Näslund sin första kurs i fridykning. Sedan dess har han utbildat närmare 1000 elever. Parallellt under åren har han satt flera svenska rekord och deltagit i många VM. Han håller som främsta merit att han simmat ner till 70 meters djup med enbart bröstsim som teknik. Detta hade inte varit möjligt utan hans intresse för forskning inom extremfysiologi, sportpsykologi samt hans praktiserande av yoga.
Sebastian är instruktör på 5 kurser sommaren 2025. Kurserna ges utifrån gården Hästekasen, som ligger 800 meter från havet på västkusten. Kurserna erbjuder: mat, logi och utrustning (vid behov). Lika mycket som du kommer att lära dig hålla andan och simma djupt – så kommer du lära dig mycket om din kropp och ditt sinne.

Bokning/frågor FSE: maila: info @ fridykning.se
(notera mellanslagen som ska bort)

BETALNING:
Kursavgift: 2500:-
800:- för platsbokning  (ingår i de 2500:-).
Betala resterande 1700:- minst tio dagar innan kursen.
Tillkommer:
Gemensam mat & boende 2 dygn: 500:-.
Dräkt + utrustning hel helg 300:-, enbart övrig utrustning 100:-
Förseningsavgift +300:- (om betalning senare än 10 dagar innan).
Avbokning mindre än tio dagar innan och du förlorar kursavgiften om vi inte kan hitta ersättare, under alla omständigheter behåller vi bokningsavgiften.
Tappar du något så får du betala för det.
BankGiro: 5609-0384. ANGE namn och kursdatum.
Medtag träningskläder och sängkläder. Mjuka kläder för stretching och mössa och jacka för båtutfärd. Är det kallt och blåsigt så startar vi en bastu.

Our “green” approach is described here

Du behöver inte vara vältränad – det räcker med att gilla att vara under vattnet och kunna tryckutjämna de första meterna. Dyker du djupare än 25 meter, så diskutera kursen med oss innan.

Våra kurser håller hög internationell standard och kan leda till certifikat.
Alla kurser startar fredag kväll vid 19.00, kom inte innan 17.00. Kör till röda huset, inte till gula. Parkera smart. Hämtning vid busshållplats möjligt. Kursen avslutas på Söndag 16.00.

TRYCKUTJÄMNING
Du måste kunna tryckutjämna innan du kommer hit. Testa på land. Håll för näsan, blås mot näsan och känn öronen klicka till (trumhinnorna trycks ut). Testa gärna under uppsikt i en 4 meter djup bassäng. Du ska kunna ta dig till botten utan att känna smärta eller tryck mot öronen.

NYBÖRJARE – NIVÅ 1-2 – Två dagar – 20 timmar
(Inga som helst förkrav utom det att du kan tryckutjämna öronen i en pool)
Grundläggande teori och historia kring fridykning. Dykplatsutvärdering. Utrustningstips. Stretching baserat på yogaprinciper. Avslappning och syrebesparande tekniker, olika andningsmönster innan och efter ett fridyk. “Hook breathing”. Maximala andhållningar på land. Tryckutjämningstekniker, nedvikning, viktning, fenteknik. Dyk längs lina, dyk-kamrat system. SWBO, LMC och BTT teori och praktik. Hydrodynamik. Modifierade andningstekniker från yogan. “Walking apnea” -övningar. Räddningsövningar. Lungvolymstest. Filmexempel. Teoretiskt test. Utfärd med båt. Dykning från plattform.

FORTSÄTTNING – NIVÅ 3 – Två dagar – 20 timmar
Repetition från nybörjarkursen. Sammanfattning av vetenskap kring fridykning. LMC och BO beskrivningar, samt BTT teknik. Yogapass. Förberedelse inför avancerade tryckutjämningstekniker. Fulla “Walking apnea” övningar. Variabelvikt dyk till maximalt 30 meter. Finputsning av fenteknik och hydrodynamik. Frifall. Andning enligt yogaprinciper. Ny utrustning. Användning av säkerhetslina, dyk-kamrat system med räddning och BTT. Övningar där CO2 värden manipuleras. Teoretiskt test. Utfärd med båt. Dykning från plattform.

AVANCERAD – NIVÅ 4 – 2 dagar – 20 timmar
Senaste rön inom vetenskap kring fridykning. Ordentliga yogapass, med andning och avslappning och fokus övningar. Avancerade tryckutjämningstekniker (frenzel och BTV (inkl mouthfill)). Lungpackning. Variabel vikt dyk till maximalt 40 meter. Utrustningstest. Sportpsykologi: affirmationer, NLP, visualiseringar.
Teori kring FRC-dyk. Praktiska negativa dyk som uppvärmning. Negativ lungpackning. Personliga träningsscheman och diskussion kring kosthållning. Neti (näs- och bihålesköljning). Djup kamraträddning. Djupa stresstest. Möjligt filmande av elever för utvärdering av teknik. Fokus på avslappning och stil. Teoretiskt test. Utfärd med båt. Dykning från plattform.

Första delen av tre.

En artikel om extrem träning i fridykning